Share! / Lesgev., thuis, baan! - Untrr., Zuh., Job - Reisverslag uit Hildesheim, Duitsland van Miranda Verheij - WaarBenJij.nu Share! / Lesgev., thuis, baan! - Untrr., Zuh., Job - Reisverslag uit Hildesheim, Duitsland van Miranda Verheij - WaarBenJij.nu

Share! / Lesgev., thuis, baan! - Untrr., Zuh., Job

Blijf op de hoogte en volg Miranda

17 Juni 2014 | Duitsland, Hildesheim

Share! / Lesgeven, bezoek ouders, thuis, baan! - Unterrichten, Besuch Eltern, Zuhause, Stelle!

Hallo lieve allemaal!

Inmiddels zijn we weer een paar weken verder en valt er dus weer het een en ander te vertellen. Namelijk: ik kan hier tot mijn grote vreugde vrolijk verder gaan met lesgeven, met Pinksteren heb ik thuis een fijne week en een gezegende Friedensstimme Jongerenontmoetingsdag gehad, ennnnn... ik heb een baan/stageplek voor volgend jaar!

Share!

Over Share heb ik jullie al verteld, het was supermooi, inspirerend, bemoedigend, leerzaam, leuk en gezellig. Nu hopen en bidden dat God verder in onze medestudenten werkt en dat zij tot geloof mogen komen!

Lesgeven

Zoals ik de vorige keer al even aangegeven had, geef ik inmiddels een Duitse jongedame Nederlandse les. Zij heeft een Zeeuwse vriend en wil daarom Nederlands leren. We hebben het erg gezellig samen en babbelen er lustig in het Nederlands op los, waarbij ik haar waar nodig verbeter. Vanavond hoopt ze voor ons te koken, ik heb er alweer zin in! Lesgeven zit me nu eenmaal in het bloed en ik ben heel blij dat ik me hier wat dat betreft dus ook als een vis in het water kan voelen.

Bezoek paps en mams

Van donderdag tot zaterdag in de week voor Pinksteren zijn mijn ouders hier geweest. Vrijdag hebben we de stad bekeken, eigenlijk wilden we ook nog de natuur in maar er was zoveel te zien in de stad dat we dat niet gered hebben. Eén voorval wil ik jullie niet onthouden:
Toen we in de stad waren en een man hoorde dat we Nederlands spraken, sprak hij ons/mij aan en zei dat hij Hollanders zulke aardige mensen vond en toen zei hij: "Und Sie haben einen schönen DIALEKT..." Ik: "Wir haben keinen Dialekt, wir haben eine SPRACHE." Hij wist toen even niet meer waar 'ie kijken moest... Eigenlijk was het best een aardige man en waarschijnlijk bedoelde hij eigenlijk 'accent'. Maar Nederlands een dialect noemen gaat natuurlijk wel een stapje te ver... ;)

Thuis

Met Pinksteren was ik dus thuis. Heerlijk om weer even bij jullie te zijn! Helaas kwam ik moe aan en ging moe weer terug, maar het was het waard!
Vooral de Jongerenontmoetingsdag van Friedensstimme was erg inspirerend! Hier heb ik getolkt en weer veel nieuwe Duitse vrienden leren kennen. En daarnaast natuurlijk tijd geïnvesteerd in mijn al bestaande contacten. Het was supergezellig en zegenrijk!

Baan!

Ik mag jullie het heugelijke feit meedelen dat ik voor 99% zeker een baan / (LIO-)stageplek voor volgend schooljaar heb (10-12 lesuren)! Ik kan echter nog niet openbaar op internet zetten bij welke school, omdat ik nog niet voor de benoemingscommissie ben geweest en nog geen contract getekend heb.
Ik had daar woensdag een gesprek voor een (LIO-)stageplek, maar dit liep uit op een supersnelle sollicitatieprocedure. Dit betekende, dat ik op stel en sprong een proefles moest voorbereiden, die ik op donderdag gegeven heb. De docente was zeer te spreken over deze les en ook de leerlingen vonden het leuk en leerzaam. Uitspraak docente: "Ik ga zeggen dat ze jou de plusklassen moeten geven!" En de leerlingen geloofden haar direct toen ze voor de grap zei dat ik native speaker ben :). Ik heb er superveel zin in na de vakantie op deze school aan de slag te gaan en ben God heel dankbaar dat Hij dit zo op mijn pad heeft gebracht!

Voetbalgekte

Verder is hier de voetbalgekte vast net zo hard aan de gang als in Nederland. Hieronder in het restaurant was het gisteravond ook weer raak, aan het gejuich te horen had Duitsland 4 doelpunten. Ach, jeder sein Bier (= Ding)...

Zo, dat was weer even de Hildesheimer Tagesschau. Ik wens u allen een prettige dag verder en mogelijk tot lezens.

-----------------------------------------------------------------------------------------

Unterrichten, Zuhause, Stelle!

Hallo liebe alle!

Inzwischen ist es wieder ein paar Wochen später und gibt es also wieder einiges zu erzählen. Und zwar: ich kann hier zu meiner großen Freude mit Unterrichten fröhlich weitermachen, an Pfingsten war ich zu Hause eine schöne Woche und eine gesegnete Friedensstimme Jugendkonferenz gehabt, unnnnd... ich habe eine (Praktikums)stelle für nächstes Jahr!


Share!

Über Share habe ich euch bereits erzählt, es war superschön, inspirierend, ermutigend, lehrsam, toll und gemütlich. Jetzt hoffen und beten, dass Gott weiter in unseren Kommilitonen wirkt und dass sie zum Glauben kommen würden!

Unterrichten

Wie ich letztes Mal schon erwähnt hatte, unterrichte ich inzwischen ein deutsches Mädel Niederländisch. Sie hat einen Zeeuwsen Freund (d.h. aus Seeland) und möchte darum Niederländisch lernen. Es ist immer sehr gemütlich zusammen und wir quatschen einfach zusammen auf Niederländisch, wo bei ich sie wenn nötig verbessere. Heute Abend wird sie für uns kochen, ich freue mich schon drauf! Unterrichten habe ich einfach im Blut und ich bin sehr froh, dass ich mich hier, was das betrifft, auch wie ein Fisch im Wasser fühlen kann.

Besuch Eltern

Von Donnerstag bis zum Samstag vor Pfingsten sind meine Eltern hier gewesen. Am Freitag haben wir uns die Stadt angeguckt, eigentlich wollten wir auch noch in die Natur gehen, aber es gab in der Stadt soviel zu sehen, dass wir das nicht geschafft haben. Einen Vorfall möchte ich euch gerne erzählen:

Als wir in der Stadt waren und ein Mann hörte, dass wir Niederländisch redeten, sprach er uns/mich an und sagte, er finde Holländer solche netten Leute und dann sagte er: "Und Sie haben einen schönen DIALEKT..." Ich: "Wir haben keinen Dialekt, wir haben eine SPRACHE." Der wusste dann einen Moment nicht mehr, wo er hingucken musste... Eigentlich war er schon nett, wahrscheinlich meinte er eigentlich 'Akzent'. Aber Niederländisch als einen Dialekt bezeichnen, geht natürlich einen Schritt zu weit... ;)

Zu Hause

An Pfingsten war ich also zu Hause. Herrlich um mal wieder da zu sein! Leider kam ich müde an und fuhr müde wieder zurück, aber, es war's wert!
Vor allem die Jugendkonferenz von Friedensstimme war sehr inspirierend! Hier habe ich gedolmetscht und wieder viele neue deutsche Freunde/Freundinnen kennengelernt. Und daneben natürlich Zeit in meine schon existierende Kontakte investiert. Es war supergemütlich und segensreich!

Stelle!

Ich mag euch die freudige Tatsache mitteilen, dass ich auf 99% sicher eine (Praktikums)stelle für nächstes Schuljahr habe (10-12 Unterrichtsstunden)! Ich kann aber leider noch nicht öffentlich ins Internet schreiben an welcher Schule, da ich noch nicht vor der Ernennungskommission gewesen bin und noch keinen Vertrag unterzeichnet habe.
Ich hatte da am Mittwoch ein Gespräch für eine Praktikumsstelle, aber dies kam zu einer Blitzbewerbungsprozedur. Dies bedeutete, dass ich auf Knall und Fall eine Probeunterrichtsstunde vorbereiten musste, die ich am Donnerstag ausgeführt habe. Die Lehrerin war begeistert von der Stunde und auch die Schüler fanden es toll und lehrsam. Aussage Lehrerin: "Ich werde sagen, dass sie dir die Plusklassen geben müssen!" Und die Schüler glaubten ihr direkt, als sie scherzend sagte, ich sei Muttersprachlerin :). Ich habe superviel Lust dazu, nach den Ferien an dieser Schule zu arbeiten und bin Gott sehr dankbar dafür, dass er dies so gewirkt hat!

Fußballverrücktheit

Im Übrigen ist hier die Fußballverrücktheit wahrscheinlich gleich groß wie in den Niederlanden. Hierunter im Restaurant war sie gestern Abend auch wieder da, anscheinend hatte Deutschland, 4 Tore geschossen, so oft haben sie auf jeden Fall gejauchzt. Ach, jeder sein Bier...

So, dass war mal wieder der Hildesheimer Taggesschau. Ich wünsche Ihnen alle einen schönen Tag und möglich auf Wiederlesen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Miranda

Actief sinds 26 Maart 2014
Verslag gelezen: 397
Totaal aantal bezoekers 105171

Voorgaande reizen:

01 April 2017 - 28 Juli 2017

Keulen

04 April 2014 - 30 November -0001

Hildesheim

Landen bezocht: