Laatste verslag vanuit H.!-Letzter Bericht aus H.! - Reisverslag uit Hildesheim, Duitsland van Miranda Verheij - WaarBenJij.nu Laatste verslag vanuit H.!-Letzter Bericht aus H.! - Reisverslag uit Hildesheim, Duitsland van Miranda Verheij - WaarBenJij.nu

Laatste verslag vanuit H.!-Letzter Bericht aus H.!

Blijf op de hoogte en volg Miranda

28 Juli 2014 | Duitsland, Hildesheim

Laatste verslag vanuit Hildesheim!

Bruiloft Kees en Elise - verjaardag opa - weekend bij Lilli presentaties, verslagen en toetsen - bruiloft Nele en David - afscheidsfeestje - naar huis!

Lieve allemaal,

Het is alweer een aardig tijdje terug dat ik een blogverslag heb geschreven, dus het werd weer tijd! Dit zal mijn laatste bericht vanuit Hildesheim zijn, want vrijdag 1 augustus hoop ik definitief thuis te komen!

Bruiloft Kees en Elise

Op 3 juli ben ik weer voor een weekend naar huis gegaan i.v.m. de bruiloft van Kees en Elise. Ik heb Elise (en later ook Kees) op het evangelisatiekamp in Limburg leren kennen en sinds die tijd zijn we goede vriendinnen geworden. Hun bruiloft wilde ik natuurlijk niet missen en daarom ben ik hiervoor een weekendje thuisgekomen. Dat was het zeker waard, want het was een erg mooie bruiloft en een heel mooi stel!

Verjaardag opa

Hetzelfde weekend was opa Verheij jarig. Dat kwam heel mooi uit, want zo kon ik ook hierbij aanwezig zijn. Het was voor mij tegelijkertijd een beetje een familiereünie, want ik had iedereen lang niet gezien. Het was heerlijk om jullie allemaal weer terug te zien en bij te kletsen! Ook heb ik voor het eerst mijn achternichtje Hanna bewonderd.

Weekend bij Lilli

Een paar weken terug ben ik een weekendje bij Lilli en haar familie geweest. Ik heb haar tijdens de dankdienst van Friedensstimme leren kennen en daarna had ze me uitgenodigd een weekendje naar hen toe te komen, dus dat heb ik gedaan. Het was een heerlijk ontspannend weekend, waarbij we een slot in de buurt hebben bekeken en met een deel van de familie aan de Rijn zijn geweest.

Presentaties, verslagen en toetsen

Ook het leven in Hildesheim bestaat niet alleen maar uit leuke dingen doen. Zo af en toe moet er natuurlijk ook hard gewerkt worden. We hebben 2 presentaties gehouden, eentje voor het vak Communicatie en Gespreksvoering, over dynamiek in groepen, en eentje voor Morfologie, over Morfologie in het Nederlands. Bij de eerste presentatie kregen we ook feedback van de groep en die was heel positief. Voor deze presentatie kregen we verder geen cijfer, je moest dat alleen voldoende doen. Voor Morfologie dacht ik dat je ook alleen een gehaald / niet gehaald kreeg, maar nu blijkt in het cijferprogramma dat ik daarvoor een 1,3 heb! Huh, een 1,3? denk je misschien... Maar in Duitsland gaan de cijfer van 1 tot 6, waarbij 1 het beste is en 6 het slechtste. Een 1,3 is dus een supergoed cijfer!

Verder heb ik twee verslagen in moeten leveren, eentje voor Geschiedenis van Kindertijd, Jeugd en Familie in de Moderne en een recensie voor het vak Literatuur. Deze heb ik echter nog niet terug, Literatuur krijg ik vanmiddag terug, dus ik ben benieuwd.

Verder hebben we voor het vak Duits als Vreemde Taal een toets gemaakt waar ik een 1 voor had! De docente had daar overigens geen kommagetallen gebruikt, het was niet zo dat ik alles goed had, maar ik had 93% goed, wat natuurlijk een supermooi resultaat is.
De laatste toets, Taalwetenschap, maken we morgen pas, dus dat is nog even spannend. Maar wij hoeven maar 1 thema te doen, terwijl de andere (niet-Erasmus) studenten er 3 moeten doen. Dat moet dus wel lukken.

Bruiloft Nele en David

Naast hard werken gebeuren er hier ook genoeg leuke dingen. Één daarvan was de bruiloft van iemand van de SMD (Studenten Mission Deutschland, de christelijke studentenvereniging hier). Die was afgelopen vrijdag. Het was alleen het burgerlijk huwelijk, wat ze met hun naaste familie en met ons, studenten en vrienden, vierden. Het kerkelijk huwelijk zullen ze later nog uitgebreid met de familie vieren.

Afscheidsfeestje

A.s. donderdag hoop ik hier mijn afscheidsfeestje te vieren met alle vrienden en vriendinnen van de kerk en de SMD. Ik zie ernaar uit met hen een laatste gezamenlijke avond door te brengen.

Naar huis!

En dan is het zover: vrijdag komt mijn vader me ophalen en ga ik weer definitief naar huis! Enerzijds kijk ik er echt naar uit om jullie allemaal weer in mijn armen te kunnen sluiten, maar anderzijds vind ik het ook jammer om weer afscheid te moeten nemen van iedereen die ik hier heb leren kennen.

Nederland, tot gauw, Duitsland, tot ziens!

-----------------------------------------------------------------------------------------

Letzter Bericht aus Hildesheim!

Hochzeit Kees und Elise - Geburtstag Opa - Referate, Arbeiten und Klausuren - Hochzeit Nele und David - Abschiedsparty - nach Hause!

Liebe alle,

es ist schon wieder eine Weile her, dass ich einen Blogbericht geschrieben habe, es wird also wieder Zeit! Dies wird mein letzter Bericht aus Hildesheim sein, denn am Freitag dem 1. August werde ich definitiv nach Hause fahren!

Hochzeit Kees und Elise

Am 3. Juli bin ich wieder für ein Wochenende nach Hause gefahren, wegen der Hochzeit von Kees und Elise. Ich habe Elise (und später auch Kees) im Evangelisationsurlaub in Limburg kennengelernt und seitdem sind wir gute Freundinnen geworden. Ihre Hochzeit wollte ich natürlich nicht verpassen und deshalb bin ich dafür ein Wochenende nach Hause gekommen. Das war es unbedingt wert, denn es war eine sehr schöne Hochzeit und ein superschönes Paar!

Geburtstag Opa

Im gleichen Wochenende hatte Opa Verheij Geburtstag. Das passte sehr gut, denn so konnte ich auch dabei anwesend sein. Es war für mich gleichzeitig ein bisschen eine Familienreunion, denn ich hatte die alle lange nicht gesehen. Es war herrlich, euch alle wiederzusehen und mit euch zu quatschen. Außerdem habe ich fürs erste Mal meine Großnichte Hanna bewundert.

Wochenende bei Lilli

Vor ein paar Wochen bin ich ein Wochenende bei Lilli und ihrer Familie gewesen. Ich habe sie während des Dankgottesdienstes von Friedensstimme (eine Organisation, für die ich Freiwilligerin bin) kennengelernt und danach hat sie mich eingeladen, ein Wochenende zu ihnen zu kommen, das habe ich also gemacht. Es war ein herrliches entspanntes Wochenende, in dem wir uns ein Schloss in der Nähe angeguckt haben und mit einem Teil ihrer Familie an den Rhein gefahren sind.

Referate, Arbeiten und Klausuren

Auch das Leben in Hildesheim besteht nicht nur aus tolle Sachen Unternehmen. So ab und zu muss natürlich auch hart gearbeitet werden. Wir haben 2 Referate gehalten, eins fürs Fach Kommunikation und Gesprächsführung, über Dynamik in Gruppen, und eins für Morphologie, über Morphologie im Niederländischen. Beim ersten Referat bekamen wir auch Feedback von der Gruppe und das war sehr positiv. Für dieses Referat haben wir daneben keine Note bekommen, man musste das nur bestehen. Für Morpologie dachte ich, wir würden auch nur bestanden / nicht bestanden bekommen, aber jetzt ist im Notenspiegel doch eine Note erschienen und zwar eine 1,3!

Daneben musste ich zwei Arbeiten abgeben, eine für Geschichte von Kindheit und eine Rezension für Literatur. Diese habe ich aber noch nicht zurück bekommen, Literatur bekomme ich heute, ich bin also gespannt.

Sonst haben wir bei Deutsch als Fremdsprache eine Klausur geschrieben, wofür ich eine 1 hatte! Die Dozentin hatte da übrigens keine Kommanoten benutzt, es war nicht so, dass ich alles richtig hatte, aber ich hatte 93% richtig, was natürlich ein superschönes Resultat ist.
Die letzte Klausur, Sprachwissenschaft, schreiben wir erst morgen, das ist also noch einen Moment spannend. Wir brauchen aber nur ein Thema zu bearbeiten, während die anderen (nicht-Erasmus) Studenten 3 machen müssen. Das muss also schon klappen.

Hochzeit Nele und David

Neben hart Arbeiten passieren hier auch genug tolle Sachen. Eine davon war die Hochzeit von einer aus der SMD, Nele. Das war am letzten Freitag. Es war nur die standesamtliche Hochzeit, die sie mit den engsten Verwandten und uns, Studentinnen, Studenten, Freundinnen und Freunden gefeiert haben. Die kirchliche Hochzeit werden sie später noch groß mit der Verwandschaft feiern.

Abschiedsparty

Am kommenden Donnerstag werde ich hier meine Abschiedsparty mit allen Freundinnen und Freunden aus der Gemeinde und der SMD feiern. Ich freue mich schon einen letzten gemeinsamen Abend mit euch zu verbringen!

Nach Hause

Und dann ist es soweit: am Freitag holt mein Vater mich ab und fahre ich definitiv wieder nach Hause! Einerseits freue ich mich darauf, meine Verwandten alle wieder in meine Arme schließen zu können, andererseits finde ich es auch Schade, mich von euch allen, die ich hier kennengelernt habe, verabschieden zu müssen.

Niederlande, bis bald, Deutschland, auf Wiedersehen!

  • 16 April 2016 - 16:44

    Someone Like You:

    Hoi Miranda,

    Ik check iedere dag je blog om te kijken of je al iets nieuws gepost hebt. Ik weet nog goed dat je bij me in de klas zat op de lagere school. Nu aan jou de schone taak om uit te vinden wie ik ben... hierbij mijn mailadres.

    Stuur maar een naam van wie je denkt wie ik ben, het is uiteraard een vals adres...
    basveldt@gmail.com

    SUCCES MIRANDA!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Miranda

Actief sinds 26 Maart 2014
Verslag gelezen: 879
Totaal aantal bezoekers 105204

Voorgaande reizen:

01 April 2017 - 28 Juli 2017

Keulen

04 April 2014 - 30 November -0001

Hildesheim

Landen bezocht: