Afscheid nemen en eerste indrukken - Reisverslag uit Köln-Porz, Duitsland van Miranda Verheij - WaarBenJij.nu Afscheid nemen en eerste indrukken - Reisverslag uit Köln-Porz, Duitsland van Miranda Verheij - WaarBenJij.nu

Afscheid nemen en eerste indrukken

Door: Miranda

Blijf op de hoogte en volg Miranda

03 April 2017 | Duitsland, Köln-Porz

Lieve familie en vrienden,

Hier mijn eerste bericht uit Keulen!

Zaterdag heb ik mijn wagen volgeladen (maar niet met ouwe wijven ;)), heb ik afscheid genomen van mijn kostgezin in Westzaan en ben naar Keulen gereden.

Dit keer had ik geen douanecontrole onderweg (maar ik had de 'holländische Karikaturen' sowieso iets minder kunnen bevestigen aangezien ik mijn kaasfiets niet bij me heb).

Hier aangekomen heb ik eerst met de vrouw, van wie ik een kamer huur, de kamer in orde gebracht (ze is een beetje slecht ter been dus er moest nog het e.e.a. uit gesjouwd worden van haar spullen) en daarna heb ik mezelf geïnstalleerd.

's Avonds heb ik een beetje de naaste omgeving verkend, het appartement is maar een paar straten van de Rijn vandaan, waarlangs een strook natuur is waar je prachtig kunt wandelen en fietsen. Als ik naar de uni ga, dan fiets ik hierlangs dus dat wordt een mooi ritje. :)

Zondagmorgen ben ik naar de gemeente van mijn gastvrouw geweest, hier in Keulen. Deze gemeente had maar één keer dienst en daarom ben ik 's middags nog naar Troisdorf geweest, 20 minuten rijden hiervandaan. In deze gemeente kende ik al een aantal mensen via mijn werk bij Friedensstimme, hun jeugdvereniging is een paar keer bij ons op de Jongerenontmoetingsdag geweest. Ik heb besloten om voortaan allebei de diensten naar Troisdorf te gaan, zodat ik me echt op één gemeente kan richten. Bovendien is de gemeente in Keulen een stuk groter, zodat het meer tijd zou kosten om in te burgeren.

Één van de meiden, die ik al kende, nodigde mij uit om na de dienst bij hen te komen eten en dat aanbod heb ik natuurlijk met beide handen aangenomen. :) Haar familie is erg gastvrij en ik heb ervan genoten om zo met elkaar samen te zijn.

Dat ik zo gastvrij ben opgenomen door de gemeente helpt me om me hier snel thuis te voelen. :)

Vandaag ga ik vooral wat praktische zaken regelen, zoals mijn koffers verder uitpakken, boodschappen doen en wat papierwerk voor mijn inschrijving bij de stad en het regelen van mijn studentenkaart (waarmee ik ook gratis van het OV gebruik kan maken).

Er komen nog 3 medestudentes uit Amsterdam hier in Keulen studeren, maar die komen pas later (de eerste volgens mij op 7 april). Daarom is het extra fijn dat ik in de gemeente al contacten heb, zodat ik ook de eerste week niet helemaal in m'n eentje hier zit.

Volgende week beginnen pas de eerste activiteiten op de uni (een paar introdagen) en over twee weken pas de eerste lessen.

Ik hoop dan waarschijnlijk de volgende vakken te gaan volgen (de inschrijving en plaatsverdeling zijn nog niet helemaal afgesloten):
- Syntax des Deutschen (zinsbouw van het Duits)
- Deutschsprachige Literatur nach 1945 (duitstalige literatuur na 1945)
- Das Verb in der deutschen Sprachgeschichte (het werkwoord in de Duitse taalgeschiedenis)
- Mittelhochdeutsch (middelhoogduits)
- Geschichte des Niederländischen (geschiedenis van het Nederlands)
- Kulturkunde Belgien/Niederlande (cultuurkunde België/Nederland)

Zoals jullie zien ga ik dus ook een paar vakken uit de Neerlandistiek volgen, het leek me erg leuk om dit juist in Duitsland te doen omdat je dan a.h.w. met een Duitse bril naar je eigen taal en cultuur gaat kijken. En ik blijk niet de enige te zijn die dit leuk vindt, want twee van mijn Nederlandse medestudentes bleken zich ook voor dit vak te hebben ingeschreven.

Tot zo ver mijn eerste ervaringen hier, hieronder een aantal foto's, zodat jullie ook kunnen zien waar ik ben beland. ;)

  • 03 April 2017 - 19:48

    Margriet:

    Ha Miranda,

    Leuk om te lezen hoe het je vergaat. Ga zo door (ook mét de foto's) ;-)
    En als je weer eens lekker nederlands wil beppen ... 80 km! en je bent er.
    Welkom.

    Hartelijke groet uit Kerkrade aan de Duitse grens (waar de voertaal plat Keuls is :-( )

  • 03 April 2017 - 19:52

    Miranda Verheij:

    Hallo Margriet,

    Haha daar ga ik je zeker aan houden! 22 april ben ik sowieso weer in Kerkrade. Volgens Jan ben ik nu degene die het dichtstbij jullie woon. ;) Dus ik kom nu elke maand t/m de zomer met de club meedraaien, idd fijn om dan weer ffies in Nederland te zijn. :)
    Van dat platte Keuls heb ik hier nog niet zoveel gemerkt, maar misschien komt dat nog.

    Groetjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Miranda

Actief sinds 26 Maart 2014
Verslag gelezen: 466
Totaal aantal bezoekers 105279

Voorgaande reizen:

01 April 2017 - 28 Juli 2017

Keulen

04 April 2014 - 30 November -0001

Hildesheim

Landen bezocht: