Osnabrück, Hannover en verder / und sonstiges - Reisverslag uit Hildesheim, Duitsland van Miranda Verheij - WaarBenJij.nu Osnabrück, Hannover en verder / und sonstiges - Reisverslag uit Hildesheim, Duitsland van Miranda Verheij - WaarBenJij.nu

Osnabrück, Hannover en verder / und sonstiges

Blijf op de hoogte en volg Miranda

19 Mei 2014 | Duitsland, Hildesheim

Hier weer een berichtje uit Hildesheim. Het leven gaat zo zijn gangetje hier, we volgen de lessen, maken huiswerk en doen leuke dingen. Zo hebben we de steden Osnabrück en Hannover bezocht.

Osnabrück

Op 10 mei zijn we met Erasmus on Tour naar Osnabrück geweest. Erasmus on Tour is een groep studenten hier, die uitjes organiseren voor de Erasmusstudenten (ons uitwisselingsprogramma heet Erasmus). Eén studente van deze groep komt uit Osnabrück en een andere ook daar uit de buurt, zij hebben ons rondgeleid. Daarna hebben we nog wat op de markt rondgelopen, want omdat het de eerste week van mei was, hadden ze daar allerlei activiteiten. Helaas was het een beetje regenachtig op deze dag, maar verder was het leuk, gezellig en interessant.

Hannover

Afgelopen vrijdag zijn we z'n vijven naar Hannover geweest. Toen was het gelukkig een stuk lekkerder weer. Eerst hebben we even de binnenstad bekeken en toen hebben we een tour met een hop-on-hop-off-bus gemaakt, waarbij we halverwege zijn uitgestapt om één van de bekende tuinen in Hannover, de Herrenhäusergärten, te bekijken.

Verder hebben we in de kerk vorige week zondag een (volwassen)doopdienst gehad, waarna we als gemeente met elkaar gegeten hebben. Iedereen nam wat mee en ik kon het natuurlijk niet laten om heerlijke, echte Hollandse kaas van de bovenstebeste Weypoort mee te nemen. Dat viel natuurlijk goed in de smaak.

Zaterdag heb ik met nog twee studenten cupcakes gebakken voor de financiëring van een evangelisatieweek op de uni, Share. Er zijn dan een week lang activiteiten om studenten met het evangelie te bereiken. Een beetje Agapè-achtig dus :).

Ten slotte wachtte mij vandaag toen ik thuis kwam een leuke verrassing: een gezellige kaart van de vrouwenvereniging! Super bedankt!

Dat was het wel weer zo'n beetje en de foto's spreken denk ik voor zich! (Met dank aan de fotografes.)

Hier wieder eine Nachricht aus Hildesheim. Das Leben geht so seinen Weg hier, wir haben Unterricht, machen Hausaufgaben und tun tolle Dinge. So haben wir zum Beispiel die Städte Osnabrück und Hannover besucht.

Osnabrück

Am 10. Mai sind wir mit Erasmus on Tour nach Osnabrück gewesen. Erasmus on Tour ist eine Gruppe von Studenten hier, die Ausflüge für die Erasmusstudenten organisieren (unser Austauschprogramm heißt Erasmus). Eine Studentin aus dieser Gruppe kommt aus Osnabrück und eine andere auch aus der Gegend, sie haben uns durch die Stadt geführt. Danach sind wir noch ein bisschen auf dem Markt rumgelaufen, denn weil es die erste Maiwoche war, gab es da allerlei Aktivitäten. Leider war es an diesem Tag ein bisschen regnerisch, aber sonst war es toll, gemütlich und interessant.

Hannover

Am letzten Freitag sind wir zu fünft nach Hannover gefahren. Zum Glück war das Wetter dann viel besser. Zuerst haben wir uns ein bisschen die Altstadt angeguckt und danach haben wir eine Tour mit einem Hop-on-hop-off-Bus gemacht, wobei wir halberwegs ausgestiegen sind um uns einen der bekannten Garten in Hannover, die Herrenhäuser Garten, anzugucken.

Im Übrigen haben wir in der Kirche am vorletzten Sonntag einen Taufgottesdienst gehabt, wonach wir als Gemeinde zusammen gegessen haben. Jeder nahm was mit und ich habe natürlich herrlichen, echten holländischen Käse vom guten Weypoort (Käseladen, in dem ich gearbeitet habe) mitgenommen. Das war ein Erfolg.

Am Samstag habe ich mit noch zwei Studenten für die Finanzierung einer Evanglisationswoche an der Uni, Share, Cupcakes gebacken. In der ganzen Woche gibt es dann Aktivitäten, mit denen wir versuchen, mit dem Evangelium Studenten zu erreichen. Ein bisschen wie bei Agapè also :). (Agapè gehört zur weltweiten Organisation 'Campus Cru for Christ', in Deutschland 'Campus für Christus'.)

Zum Schluss gab es heute, als ich zu Hause kam, eine tolle Überraschung für mich: eine schöne Karte vom Frauenkreis! Herzlichen Dank!

Das war es so ungefähr wohl wieder und die Fotos sprechen, denke ich, für sich! (Mit Dank an die Fotografinnen.)