De eerste indrukken - Die ersten Eindrücke - Reisverslag uit Hildesheim, Duitsland van Miranda Verheij - WaarBenJij.nu De eerste indrukken - Die ersten Eindrücke - Reisverslag uit Hildesheim, Duitsland van Miranda Verheij - WaarBenJij.nu

De eerste indrukken - Die ersten Eindrücke

Blijf op de hoogte en volg Miranda

09 April 2014 | Duitsland, Hildesheim

De eerste indrukken: reis, kamer, huisgenotes, stad, uni, enz...

Afgelopen vrijdag was het dan zover: ik ging nu toch echt weg... Alles ingepakt, auto volladen, fiets als laatste erbovenop... afscheid nemen, en: rijden maar!

Halverwege had ik mijn eerste totaal nieuwe ervaring: douanecontrole. De kofferbak moest open en wat lag daar bovenop? Mijn kaasfiets. Reactie van één van de douaniers: "Das erfüllt auch wieder alle holländischen Karikaturen!" Ik lachen natuurlijk en zij ook: het ijs was gebroken. De andere douanier lichtte mij even vriendelijk bij toen ik mijn portemonnee niet meer kon vinden toen ik weer weg wilde rijden.

Toen ik aankwam in Hildesheim, ongeveer 5 uur na mijn vertrek uit Nederland, was er één huisgenote thuis. Zij heet Ronja en is net klaar met haar bachelorscriptie. Ze is heel aardig en hielp me met uitladen en vertelde waar ik mijn auto gratis kon parkeren, want bij ons voor de deur is alles betaald parkeren.
Mijn kamer is 3 keer zo groot als mijn kamer thuis en erg gezellig ingericht. Ik huur deze kamer van iemand, die nu een buitenlandsemester in Portugal doet. De foto's staan nog op mijn camera en ik zit dit nu bij Corianne te typen, dus die komen nog. Vanuit mijn kamer kijk ik op de Lambertikirche, daarvan heb ik wel een foto (van internet) erbij gezet.

Zaterdag heb ik gebruikt om een beetje op orde te komen, boodschappen te doen enz.

Zondagmorgen ben ik samen met Corianne naar een baptistengemeente geweest, de Erlöserkirche. Dat is een paar straten bij mij vandaan, 5 min. lopen. Daar werden we heel gastvrij ontvangen, een vrij groot deel van de gemeente bestaat uit studenten van de uni. Deze zondag was het rustig, werd ons verteld, omdat veel mensen op vakantie waren, inclusief de pastor (iemand anders hield nu de preek).
Na de dienst werden we direct uitgenodigd voor de Hauskreis, die vanavond plaatsvindt. Dat is een Bijbelstudie bij iemand thuis, we doen dat met studenten. Dus ik ben benieuwd!
's Middags ben ik naar een Friedensstimmegemeente in Hannover geweest, want de kerk in Hildesheim had alleen maar 's morgens dienst. Ook daar waren de mensen gastvrij en werd ik uitgenodigd voor verschillende activiteiten. Maar omdat Hannover toch ruim een half uur rijden is, richt ik mij meer op de activiteiten van de gemeente waar we 's morgens naartoe gaan.

Maandag hadden we vrij en heb ik één van mijn klasgenotes verhuisd. Zij was in een studentenflat geplaatst waar het heel vies en klein was en heeft daarom een andere kamer aangevraagd en gekregen.
Na de verhuizing zijn we met z'n vijven de stad ingegaan, waarna we 's avonds bij mij poffertjes gegeten hebben: lekker Hollands!
Na het eten heb ik kennisgemaakt met mijn andere huisgenote: Dora. Ook zij is heel aardig, allebei mijn huisgenotes helpen me met de dingen die ik niet weet en maken me wegwijs in de Hildesheimse studentenwereld.
's Avonds heb ik via Skype meegedaan met de Bijbelstudie van thuis. Het voelde echt alsof ik weer even bij jullie was en ik heb er van genoten!

Dinsdag (gisteren) was onze eerste dag aan de universiteit. We hebben eerst twee weken introductie en daarna beginnen pas de colleges. We begonnen om 10.00 met een begroetingsontbijt, waarna we uitleg kregen over het programma. Vervolgens gingen we in groepjes een rally (speurtocht) door de universiteit doen, zodat we ongeveer weten waar alles is. Dat is wel handig, want het is behoorlijk groot en de uni heeft veel verschillende gebouwen.
's Middags hadden we een rondleiding door de stad. Dat was erg interessant: we hebben veel geleerd over de geschiedenis van de stad en de gebouwen. Vooral de Michaeliskirche was erg mooi om te bekijken!
We hebben inmiddels ook al een stamrestaurant: een Italiaan waar je vrij goedkoop hele goede pizza's, pasta's en heeeel lekker ijs kunt krijgen. Hier hebben we ook dinsdagavond gegeten omdat we vrij laat klaar waren met de rondleiding.

Vandaag hebben we eerst allerlei papieren ingevuld voor de definitieve aanmelding bij de universiteit en hebben we het collegegeld betaald. Nu hebben we heeeel lang pauze, want we waren om 12.00 klaar en hebben pas om 17.00 het volgende programmaonderdeel. Maar volgens de andere studenten is dat normaal hier...
Vanavond eten we bij Melissa en dan ga ik nog naar de Hauskreis.

Aan één ding moet ik nog steeds wel heel erg wennen: als fietser moet je hier buiten de bebouwde kom op de stoep fietsen. Dat is heel verwarrend, omdat je dus de ene keer op de stoep moet fietsen en de andere keer (binnen de bebouwde kom) op de straat. Ik heb het dan ook al een paar keer fout gedaan. Gelukkig hoef je hier geen helm te dragen, wat in sommige andere delen van Duitsland wel verplicht is.

Het weer is heel wisselend, dan schijnt de zon weer 10 minuten en dan regent het weer een kwartier. Het verandert heel snel en om te weten of ik met de fiets kan of de auto moet nemen moet ik daarom altijd even het weer checken op internet. Als de zon schijnt is het vrij snel warm, maar als het regent en waait kan het hier ook best koud zijn.

Dat waren zo mijn eerste ervaringen in Hildesheim, de foto's van mijn kamer volgen snel!

-----------------------------------------------------------------------------------------

Die ersten Eindrücke: Reise, Zimmer, Mitbewohnerinnen, Stadt, Uni, usw...

Letzten Freitag war es soweit: ich reiste dann doch echt ab... Alles eingepackt, Auto einladen, Fahrrad als letztes obendrauf... Abschied nehmen und: los!

Halberwegs hatte ich meine erste total neue Erfahrung: Zollkontrolle. Der Kofferraum musste auf und was lag da obendrauf? Mein Käsefahrrad. Reaktion vom einen Zollbeamten: "Das erfüllt auch wieder alle holländischen Karikaturen!" Ich musste natürlich lachen und die Zollbeamten auch: das Eis war gebrochen. Die andere Zollbeamte half mit ihrer Taschenlampe, als ich meine Börse einen Moment nicht finden konnte, bevor ich wieder wegfuhr.

Als ich in Hildesheim ankam, etwa 5 Stunden nach meiner Abreise in den Niederlanden, war eine meiner Mitbewohnerinnen da. Sie heißt Ronja und hat gerade ihre Bachelorarbeit fertig geschrieben. Sie ist sehr nett und half mir beim Ausladen und erzählte mir, wo ich mein Auto parken konnte, denn bei uns vor der Tür gibt es nur bezahltes Parken.

Mein Zimmer ist driemal so groß als mein Zimmer zu Hause und sehr gemütlich austgestattet. Die Fotos sind noch auf meiner Kamera und ich tippe dies jetzt bei Corianne, also die kommen noch. Von meinem Zimmer aus gucke ich auf die Lambertikirche, davon habe ich schon ein Foto (aus dem Internet) hinzugefügt.

Am Samstag habe ich alles mal geordnet, Einkäufe gemacht usw.

Am Sontagmorgen bin ich mit Corianne in einer Baptistengemeinde, der Erlöserkirche, gewesen. Das ist ein paar Straßen von meiner Wohnung entfernt, etwa 5 Minuten gehen. Da wurden wir sehr gastfreundlich empfangen, ein ziemlich großer Teil der Gemeinde besteht Student(inn)en der Uni. Uns wurde erzählt, an diesem Sonntag sei es ziemlich ruhig, da viele Leute im Urlaub waren, auch der Pastor (jemand anders hielt darum die Predigt).
Nach dem Gottesdienst wurden wir gleich zum Hauskreis, der heute Abend stattfindet, eingeladen. Also, ich bin gespannt!
Nachmittags bin ich in eine Friedensstimmegemeinde in Hannover gegangen, denn die Gemeinde in Hildesheim hatte nur morgens einen Gottesdienst. Auch da waren die Leute gastfreundlich und wurde ich zu verschiedenen Aktivitäten eingeladen. Hannover ist aber doch mehr als eine halbe Stunde fahren und darum werde ich mich mehr auf die Aktivitäten der Gemeinde vom Morgengottesdienst richten.

Am Montag hatten wir frei und habe ich einer meiner Kommilitoninnen beim Umziehen geholfen. Sie hatte nämlich ein Zimmer in einem Studentenwohnheim bekommen, das sehr klein und schmutzig war. Deshalb hatte sie um ein anderes Zimmer gebitten und das auch bekommen.
Nach dem Umzug sind wir zu fünft in die Stadt gegangen, danach haben wir am Abend bei mir kleine Krapfen gegessen: lecker holländisch!
Nach dem Essen habe ich meine andere Mitbewohnerin kennengelernt: Dora. Auch sie ist sehr nett, meine beiden Mitbewohnerinnen helfen mir bei den Dingen, die ich nicht weiß und zeigen mir alles, was eine Hildesheimer Studentin wissen muss.
Am Abend habe ich über Skype die Bibelstunde von zu Hause mitgemacht. Das fühlte sich wirklich an, alsob ich einen Moment wieder da war, ich habe das genossen!

Am Dienstag (gestern) war unser erster Tag an der Universität. Wir haben zuerst zwei Wochen Einführungstage und erst dann beginnen die Vorlesungen. Wir begonnen um 10.00 mit einem Begrüßungsfrühstück, nachdem der Programm erklärt wurde. Anschließend machten wir in Kleingruppen eine Rally durch die Universität, sodass wir ungefähr wissen, wo sich alles befindet. Das ist sehr praktisch, denn die Uni ist ziemlich groß und hat viele Gebäude.
Nachmittags hatten wir eine Stadtführung. Das war sehr interessant: wir haben viel über die Geschichte der Stadt und der Gebäude gelernt. Vor allem die Michaeliskirche war sehr schön um drin rumzuschauen!
Wir haben inziwschen auch schon ein Stammrestaurant: ein italienisches Restaurant, in dem man ziemlich billig sehr gute Pizzas, Pastas und seeeehr leckeres Eis bekommen kann.
Hier haben wir am Dienstagabend auch gegessen, da wir ziemlich spät mit der Führung fertig waren.

Heute haben wir zuerst verschiedene Papiere für die definitive Anmeldung bei der Universität ausgefüllt und den Semesterbeitrag bezahlt. Jetzt haben wir eine seeeehr lange Pause, wir waren nämlich um 12.00 schon fertig und haben erst um 17.00 das Nächste im Programm. Die anderen Student(inn)en sagen aber, dies sei hier normal...
Heute Abend essen wir bei Melissa und dann gehe ich noch zum Hauskreis.

An eins hier muss ich mich immer noch gewöhnen: als Radfahrer(in) muss man hier den Gehweg benutzen, nur im Zentrum fährt man auf der Straße. Das ist wirklich verwirrend, weil man also das eine Mal auf der Straße und das andere Mal auf dem Gehweg fahren muss. Ich habe es dann auch schon ein paar Mal falsch gemacht... Zum Glück ist es hier nicht verpflichtet, einen Helm zu tragen, was in anderen Teilen Deutschlands schon so ist.

Das Wetter wechselt stark, das eine Mal scheint die Sonne 10 Minuten und dann regnet es wieder eine Viertelstunde. Es wechselt echt sehr schnell und um zu wissen, ob ich Rad fahren kann oder das Auto benutzen muss, muss ich immer zuerst im Internet gucken wie das Wetter wird. Wenn die Sonne scheint ist es ziemlich schnell warm, aber wenn es regnet oder weht, kann es hier auch schon kalt sein.

Das waren so meine ersten Erfahrungen in Hildesheim, die Fotos von meinem Zimmer kommen bald!

  • 09 April 2014 - 17:26

    Elise:

    Ha Miranda,

    Leuk om je verhaal te lezen! Fijn dat je een goede reis hebt gehad en zo gastvrij ontvangen bent!
    Haha, ik moest wel even lachen om 't stukje over je kaasfiets;) Die kan je als echte Hollander niet missen hé!
    Fijne week nog en tot horens weer!

    Liefs,
    Elise

  • 10 April 2014 - 07:45

    Rina:

    Hoi Miranda,

    Dank voor je uitgebreide verhaal, fijn om te horen dat het allemaal goed gegaan is. Heel fijn ook dat je meteen een gemeente gevonden hebt, daar goed ontvangen bent en daar zelfs al mee kunt doen aan een kring. Altijd bijzonder om in het buitenland je zo verbonden te voelen met de wereldwijde Kerk van God!

    Succes met je studie en een hartelijke groet vanuit Kamerik,
    t. Rina

  • 10 April 2014 - 16:45

    Heleen:

    Wat superleuk om te lezen, Mier! Je gaat vast genieten, zo te lezen. Prachtig, hoor. En wat fijn dat je zo gastvrij ontvangen bent op diverse plekken. Echt heel fijn joh! Zegen gewenst en ik hoop dat het echt een prachtige tijd mag worden!
    Viele liebe Grüße,
    heleen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Miranda

Actief sinds 26 Maart 2014
Verslag gelezen: 455
Totaal aantal bezoekers 105261

Voorgaande reizen:

01 April 2017 - 28 Juli 2017

Keulen

04 April 2014 - 30 November -0001

Hildesheim

Landen bezocht: